BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Selasa, Februari 01, 2011

Tunai amanah rakyat elak krisis Tunisia, Mesir

Kesungguhan pemimpin dalam menunaikan amanah dari kepercayaan rakyat penting bagi mengelakkan krisis politik seperti di Tunisia dan Mesir, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Krisis di Tunisia dan Mesir berpunca daripada tiadanya keabsahan (legitimacy) untuk memerintah kerana pemimpin tidak diangkat dan diberi mandat secara sah oleh masyarakat,” katanya.

Ketua Pembangkang itu berkata demikian ketika berucap di majlis Wacana Memperkasa Fikrah Rakyat: Maqasid Syariah dan Masyarakat Majmuk di Auditorium Dewan Jubli Perak di sini, hari ini.

Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty bertindak sebagai pemudah cara dalam wacana yang turut disertai Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Datuk Dr Siddiq Fadzil.

Anwar berkata, keadilan sosial selaku cabang kepada prinsip utama keadilan harus diberi penekanan penting.

“Kalau tidak ada keadilan sosial, seperti sistem cukai yang menindas dan memeras, kesenjangan (jurang) harta antara miskin dan kaya, itu juga dianggap melanggar prinsip pemeliharaan harta,” katanya.

Beliau berkata, prinsip keadilan adalah sebahagian maqasid syariat yang membawa matlamat utama pelaksanaan undang-undang Islam dalam pentadbiran negara.

“Pengembangan maqasid syariat itu sendiri tidak dapat lari daripada prinsip keadilan yang membebaskan rakyat yang banyak daripada kemiskinan dan penindasan,” katanya.

Hadi pula berkata, sesebuah kerajaan perlu menyediakan ‘makanan rohani’ kepada rakyat sebagai sebahagian maqasid syariat.

“Makanan kepada rohani itu merujuk kepada keperluan iman, ilmu, serta akhlak,” katanya.

Keperluan iman merujuk kepada kemudahan pusat pengajian serta tempat penyebaran ilmu, katanya, merujuk kepada kemudahan rumah ibadat serta kegiatan keagamaan.

“Sementara keperluan akhlak pula adalah bagi memastikan rakyat mendapat kekuatan dalaman bagi menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara yang baik,” katanya.

Presiden Wadah, Dr Siddiq Fadzil pula menghuraikan definisi ‘maqasid syariat’ yang merangkumi lima rumusan utama.

“Dikenali sebagai ‘the higher objective of syariat’, ia merujuk kepada matlamat utama syariat yang bermatlamatkan lima rumusan utama pelaksanaan hukum Islam itu sendiri.

“Lima matlamat itu adalah pemeliharaan agama, pemeliharaan akal, pemeliharaan manusia, pemeliharaan keturunan, serta pemeliharaan harta,” kata Dr Siddiq

Menurutnya, seandai matlamat utama pelaksanaan hukum Islam dipenuhi, sesebuah negara bebas dari menjadi sebuah ‘negara sampul surat’ – lambangan negara yang rasuahnya berleluasa.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB