Kesungguhan pemimpin dalam menunaikan amanah dari kepercayaan rakyat
penting bagi mengelakkan krisis politik seperti di Tunisia dan Mesir,
kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
“Krisis di Tunisia dan Mesir berpunca daripada tiadanya keabsahan
(legitimacy) untuk memerintah kerana pemimpin tidak diangkat dan diberi
mandat secara sah oleh masyarakat,” katanya.
Ketua Pembangkang itu berkata demikian ketika berucap di majlis
Wacana Memperkasa Fikrah Rakyat: Maqasid Syariah dan Masyarakat Majmuk
di Auditorium Dewan Jubli Perak di sini, hari ini.
Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty bertindak sebagai
pemudah cara dalam wacana yang turut disertai Presiden PAS, Datuk Seri
Abdul Hadi Awang dan Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah),
Datuk Dr Siddiq Fadzil.
Anwar berkata, keadilan sosial selaku cabang kepada prinsip utama keadilan harus diberi penekanan penting.
“Kalau tidak ada keadilan sosial, seperti sistem cukai yang menindas
dan memeras, kesenjangan (jurang) harta antara miskin dan kaya, itu juga
dianggap melanggar prinsip pemeliharaan harta,” katanya.
Beliau berkata, prinsip keadilan adalah sebahagian maqasid syariat
yang membawa matlamat utama pelaksanaan undang-undang Islam dalam
pentadbiran negara.
“Pengembangan maqasid syariat itu sendiri tidak dapat lari daripada
prinsip keadilan yang membebaskan rakyat yang banyak daripada kemiskinan
dan penindasan,” katanya.
Hadi pula berkata, sesebuah kerajaan perlu menyediakan ‘makanan rohani’ kepada rakyat sebagai sebahagian maqasid syariat.
“Makanan kepada rohani itu merujuk kepada keperluan iman, ilmu, serta akhlak,” katanya.
Keperluan iman merujuk kepada kemudahan pusat pengajian serta tempat
penyebaran ilmu, katanya, merujuk kepada kemudahan rumah ibadat serta
kegiatan keagamaan.
“Sementara keperluan akhlak pula adalah bagi memastikan rakyat
mendapat kekuatan dalaman bagi menjalankan tanggungjawab sebagai
warganegara yang baik,” katanya.
Presiden Wadah, Dr Siddiq Fadzil pula menghuraikan definisi ‘maqasid syariat’ yang merangkumi lima rumusan utama.
“Dikenali sebagai ‘the higher objective of syariat’, ia merujuk
kepada matlamat utama syariat yang bermatlamatkan lima rumusan utama
pelaksanaan hukum Islam itu sendiri.
“Lima matlamat itu adalah pemeliharaan agama, pemeliharaan akal,
pemeliharaan manusia, pemeliharaan keturunan, serta pemeliharaan harta,”
kata Dr Siddiq
Menurutnya, seandai matlamat utama pelaksanaan hukum Islam dipenuhi,
sesebuah negara bebas dari menjadi sebuah ‘negara sampul surat’ –
lambangan negara yang rasuahnya berleluasa.