BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Rabu, Februari 16, 2011

Pulau Pinang lantik Karpal saman Farid

Kerajaan Negeri Pulau Pinang melantik Karpal Singh untuk menyaman malu terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Betong, Mohamad Farid Saad dan Utusan Malaysia kerana menabur fitnah pada 2 Februari lalu kononnya Kerajaan Negeri telah mengedar risalah My Balik Pulau dalam laporan bertajuk 'lupa sejarah hina Melayu'.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menegaskan, Utusan Malaysia sengaja mengadu domba isu berkenaan bagi tujuan menghidupkan sentimen perkauman selain memburukan nama baik Kerajaan Negeri yang dimenang Pakatan Rakyat.

Padahal My Balik Pulau merupakan isu yang diluluskan semasa pemerintahan Barisan Nasional (BN) dulunya sebab ada antara penyumbangnya terdiri daripada tokoh Umno.

"Kita telah memberi masa untuk menarik balik atau memohon maaf tetapi beliau enggan. Maka, tidak jalan lain melainkan menyaman malu terhadap beliau dan Utusan Malaysia, " jelanya.

Menurut beliau lagi, keputusan menyaman itu diputuskan dalam mesyuarat Exco minggu lalu kerana ia sengaja dibuat untuk menjatuhkan maruah negeri kerana Umno sangat kecewa ekoran perancangan Kerajaan Pakatan Rakyat dapat menjalinkan kerjasama yang utuh di kalangan rakyat.

Untuk menghentam Kerajaan Negeri mereka sengaja mendedahkan isu ini tanpa disedari bahawa ianya memakan diri kerana yang mengeluarkan adalah Umno dan Kerajaan Persekutuan.

"Saya telah mendapat nasihat daripada Penasihat Undang-Undang Kerajaan Negeri supaya saya berbuat demikian ke atas Mohamad Farid dan Utusan Malaysia," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Puteh, Balik Pulau.

Justeru itu Kerajaan Pakatan Rakyat bertekad akan terus berjuang membasmi kejahatan Umno dan BN yang berterusan merancang kebencian rakyat terhadap Kerajaan Negeri yang bertujuan menutup skandal Pulau Jerejak yang dianggarkan RM30 juta semasa di bawah pemerintahan Ketua Menteri, Tan Sri Koh Tsu Koon.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB