BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Rabu, Februari 09, 2011

Pulau Pinang patut dapat RM5 bilion daripada Pusat

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini mempersoal kenyataan bekas Ketua Menteri terdahulu, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon bahawa Pulau Pinang akan mendapat manfaat besar daripada Aktiviti Utama Ekonomi Nasional (NKEA).

“Ini kerana Pulau Pinang sendiri tidak mendapat walau satu pun daripada 19 Projek Permulaan (EPP) yang melibatkan RM67 billion dalam bentuk pelaburan, 35,000 peluang pekerjaan baru, serta peningkatan Pendapatan Kasar Negara sebanyak RM35 bilion,” kata Guan Eng dalam kenyataan beliau hari ini.

Tindakan tersebut, kata Guan Eng, adalah tidak adil, satu bentuk diskriminasi, serta tidak boleh diterima kerana dalam Malaysia hanya terdapat 13 buah negeri sahaja tidak termasuk Wilayah Persekutuan.

Walaupun begitu, kerajaan Pulau Pinang akan tetap percaya kepada Dr Koh bahawa Pulau Pinang akan mendapat manfaat daripada 19 EPP tersebut, kata Guan Eng.

“Berdasarkan pelaburan RM67 bilion tersebut, Pulau Pinang sepatutnya mendapat pulangan sekurang-kurangnya RM5 bilion berdasarkan perkadaran sebagai salah satu daripada 13 buah negeri yang terlibat. Dr Koh juga perlu memberikan butiran bila dan ke mana RM5 bilion tersebut akan diagihkan secepat mungkin,” kata Guan Eng.

Selain itu, Guan Eng juga mahu Kerajaan Pusat menjelaskan kos yang tinggi dalam mewujudkan peluang pekerjaan di bawah NKEA.

“Kerajaan Pusat perlu menjelaskan sebab RM67 bilion dalam bentuk pelaburan hanya menghasilkan 35,000 pekerjaan ataupun RM2 juta untuk setiap pekerjaan,” kata Guan Eng.

“Jika dibanding dengan pelaburan swasta dalam dan luar negeri tahun 2010 sebanyak RM47,177 juta yang menghasilkan 97,319 pekerjaan atau kurang daripada RM500,000 setiap pekerjaan. Jurang yang sebegitu luas memerlukan penjelasan tentang jenis pekerjaan yang diwujudkan di bawah 19 EPP tersebut yang memerlukan RM2 juta untuk menghasilkan satu pekerjaan,” kata Guan Eng.

NKEA diuar-uarkan sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dilancar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak Oktober lepas.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB