BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Sabtu, Februari 05, 2011

Ribuan berhimpun sokong kebangkitan rakyat Mesir, 7 ditahan polis




Dianggarkan lebih 5,000 hadir menyertai perarakan bagi menyatakan sokongan terhadap perjuangan rakyat Mesir, di ibu kota semalam.

Kumpulan itu berhimpun di hadapan Masjid Al-Syakirin, KLCC sebelum berarak ke kedutaan Amerika Syarikat bagi menyatakan bantahan terhadap sikap kuasa besar itu yang cuba melindungi sekutu rapatnya di Mesir, rejim Hosni Mubarak.

Turut serta dalam perarakan itu ialah pemimpin Pakatan Rakyat iaitu Naib Presiden Pas, Salehuddin Ayub, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Mohamad Sabu, Pengerusi Lajnah Antarabangsa Pas Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad, Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran, Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Presiden Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisham Shaharin.



Himpunan  menggabungkan parti politik dan 50  Badan Bukan Kerajaan (NGO) itu membuat tiga desakan terhadap Amerika Syarikat iaitu berundur dari Mesir, tidak campurtangan dalam pemilihan presiden Mesir dan mendesak seluruh dunia memberi tekanan ke atas Hosni Mubarak supaya meletak jawatan.



Acara perarakan berakhir dengan bacaan doa yang dibacakan oleh Ustaz Norazli Musa, Exco Pemuda Pas Pusat.

Ketika peserta perarakan hendak bersurai,polis menyerbu ke kumpulan peserta perarakan yang berkumpul di hadapan bangunan Tabung Haji.

Dimaklumkan sehingga jam 3.40 petang, 7 lelaki ditahan  dan ia disahkan sendiri Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zulkarnain Abdul Rahman.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB