BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Isnin, April 20, 2009

Isu tanah wakaf terbiar, MAIPP diminta jawab

Sumber : Harakahdaily

Permatang Pauh -
Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) diminta mengemukakan alasan kukuh kenapa tanah seluas satu ekar di lot 1065 Mukim 4 Pekan Permatang Pauh yang diwakafkan untuk pembinaan masjid sejak tahun 1995 tidak dibangunkan.

Tanah yang berada di persimpangan Pekan Permatang Pauh kini terbiar dan ditumbuhi pokok besar seolah kawasan zoo untuk kera dan monyet berpaut, bermain atau tidur.


Harakahdaily difahamkan tanah atas nama Ghouse Meah diwakafkan untuk pembangunan masjid baru apabila masjid kini yang berada di hadapan Sekolah Rendah Kebangsaan Permatang Pauh yang dulunya adalah sebuah surau kecil setelah masjid sebenar di zaman British dirobohkan untuk pembesaran jalan dan dipindahkan ke Kampung Sama Gagah sehingga hari ini.


Seorang waris pewakaf, Baharudin Baharom ketika menceritakan perkara terbabit menjelaskan, ayahnya, Baharom Wan Chik dan Mohamad Ghouse adalah pemegang amanah tanah untuk tujuan tersebut.


"Kenapa tanah yang sesuai dan mempunyai keluasan seperti tempat letak kereta dan kawasan masjid tidak dibangunkan waktu itu dan tinggalkan surau (kini masjid) dengan membuka pusat pendidikan Kelas Fardhu Ain (KAFA) atau kelas tahfiz sebagaimana yang dilaksanakan oleh masjid Merbau Kudung.


"Surau atau kini berstatus masjid dilihat tidak sesuai kerana berada terlalu hampir dengan jalan utama, tiada tempat letak kereta dan sebagainya. Dulu jika Maipp laksanakan amanah pasti masalah tidak akan timbul, " ujarnya.


Tetapi kini kata beliau, untuk pembinaan masjid agak sukar kerana pembangunan berlaku begitu rancak yang mana sudah wujud Taman Arowana yang ada kareoke dan sebagainya.


Jawatankuasa masjid sedia ada sedang merancang mahu menambah keluasan kawasan masjid di bahagian belakang dengan mengambil sebahagian tanah penduduk.


Jelasnya, cadangan pengambilan tanah itu menimbulkan keresahan penduduk bersebelahan kerana di mana lagi mereka hendak tinggal sekiranya pembangunan di buat.


Tambah Baharudin seterusnya, isu ini tidak timbul seandainya Maipp terus membangunkan masjid di atas tanah yang telah diwakafkan bukan membiarkan tanah itu dihimpit pembangunan sekitar.


"Sekarang kesalahan terletak di tangan Maipp kerana tidak menjagai atan memperdulikan tanah berstatus wakaf itu sebaliknya membiarkan di tumbuhi semak samun. Sekarang ini timbul persengketaan ada pihak mahu mengambil tanah di bahagian masjid untuk pembesaran dan menjadikan tapak wakaf dengan pembangunan komersil, " tegasnya.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB