BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Khamis, April 16, 2009

Peruntukan RM1.5 juta bantu sekolah Tamil P. Pinang

Georgetown - 28 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil seluruh Pulau Pinang mendapat peruntukan RM1.5 juta daripada Kerajaan Negeri untuk pembinaan bilik kelas tambahan, penambahbaikan kemudahan sedia ada, pembelian peralatan dan keperluan sekolah serta program akademik.

Perkara tersebut ditegaskan oleh Ketua Menterinya, Lim Guan Eng di Audiotorium F, Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) pagi semalam tadi.


"Pembahagian dana itu sekali gus tidak timbul lagi kekangan sebaliknya dapat menyemaikan keprihatian Kerajaan Negeri terhadap bidang pendidikan yang menjadi tonggak pemacuan jentera pentadbiran apabila dapat melahirkan cendikiawan yang berkaliber," ujarnya ketika merasmikan bantuan tersebut.


Kata beliau, bantuan itu terbahagi kepada empat bahagian perbelanjaan iaitu pembinaan kelas tambahan sebanyak RM300,704.00, penambahbaikan kemudahan sedia ada RM451,250.00, pembelian peralatan dan keperluan sekolah RM647,486.00 serta program akademik berjumlah RM100,560.00.


Sambung Lim lagi, atas dasar tanggungjawab yang dipikul serta prinsip Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) bantuan bukan sahaja terhadap Sekolah Agama Rakyat (SAR) bahkan sekolah Tamil juga tidak dianaktirikan.


"Kenapa kita nak menganaktirikan pendidikan Sekolah Kebangsaan Tamil kerana mereka juga merupakan aset untuk melihat ramai cendikiawan bertaraf dunia. Saya juga berharap para guru dan tenaga pengajar melipat gandakan usaha dengan gigih, komitmen yang jitu dan berani menempuh segala cabaran agar pembangunan modal insan dapat dijadikan satu realiti," tambahnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih.


Sebelum ini pada bulan April 2009 jelas Lim, Kerajaan Pusat telah menyalurkan bantuan kepada 21 buah sekolah Kebangsaan Tamil melibatkan kewangan bernilai RM8,145.000.00 di mana semua bentuk tidak dberikan dalam tunai tetapi diberikan dalam bentuk penyelenggaraan yang dikendalikan oleh Jabatan Kerjaraya (JKR).


Kesemua sekolah itu ialah SJKT Azad, SJKT Jalan Sungai, SJKT Rajaji, SJKT Ramakrishna, SJKT Subramania Barathee, SJKT Bayan Lepas, SJKT Sungai Ara, SJKT Malakoff, SJKT Ladang Mayfield, SJKT Mak Mandin, SJKT Palaniandy, SJKT Perai, SJKT Bukit Mertajam, SJKT Ladang Alma, SJKT Ladang Juru, SJKT Prye, SJKT Permatang Tinggi, SJKT Ladang Batu Kawan, SJKT Ladang Byram, SJKT Ladang Changkat, SJKT Ladang Jawi, SJKT SJKT Ladang Krian, SJKT Ladang Sempah, SJK Tasek Permai, SJKT Ladang Trankrian, SJKT Ladang Valdor, SJKT Nibong Tebal dan SJKT Sungai Bakap.


Hadir sama dalam program setengah hari itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi Negeri, sumber Manusia, Pendidikan dan Sumber Manusia, Sains Teknologi dan Inovasi Negeri, Prof. Dr P. Ramasamy, ADUN Bagan Dalam, Tanasekharan, Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, Jabatan Pelajat Negeri, Haji Abdul Rashid Musa dan Pengerusi Jawatakuasa Khas Sekolah-Sekolah Tamil Pulau Pinang, Dr K Anbalakan.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB