BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Isnin, Disember 22, 2008

Bahasa Jiwa Bangsa. Bahasa Martabat Bangsa.

Oleh : Bendihijau


Satu masa dulu, sistem pendidikan kita mengalami rombakan besar bila Bahasa Inggeris 'dipaksa' digunakan menggantikan Bahasa Kebangsaan dalam pengajaran subjek Sains dan Matematik. Kesannya amat besar sekali. Sistem Pendidikan Kebangsaan berteraskan bahasa asing. Bagaimana boleh berlaku begitu?


Gegarnya lebih besar dari isu papan tanda. Murid Melayu dikhuatiri tertinggal dan pencapaian mereka merosot. Fungsi bahasa sebagai medium penyatuan menerusi sistem pendidikan dibimbangi terjejas.


Rasanya kesan peralihan pengantar itu lebih kencang dan kecoh. Besar kecil dan sejuk panasnya kesan itu nyata bila Menteri Pelajaran memberitahu kajian dan pertimbangan ke atas dasar itu sedang berjalan.


Waktu itu, tak ada pihak terlintas memfailkan saman? Kalau jam diputar ke belakang, adakah saman juga akan difailkan? Masa belum terlambat.


Fungsi bahasa dalam sistem pendidikan antara lain ialah untuk mendaulatkan bahasa, rasa saya. Selain untuk 'menyatukan' rakyat dengan kefasihan dan rasa milik bahasa ibunda tertanam dalam jiwa rakyat kita.


Fungsi papan tanda lebih besar kepada memudahkan pengguna termasuk orang asing mengenali jalan yang mereka cari.


Sama atau tak sama dengan penggunaan pelbagai bahasa di KLIA saya tak tau. Di KLIA, selain bahasa Kebangsaan dan Bahasa Inggeris, bahasa Mandarin dan Arab turut digunakan untuk membuat pengumuman. Mungkin kerana ketika tertentu ramai pelancong Arab dan Cina datang berkunjung.


Fungsi pengumuman itu ialah untuk pengunjung luar tak tersesat dan faham dengan apa yang nak diumumkan. Bukan untuk merendahkan martabat bahasa kita.


Fungsi pengumuman di KLIA rasanya hampir sama dengan nama jalan. Kalau di KLIA kita takut mereka tak faham pengumuman kita, adakah mereka boleh faham nama jalan dalam bahasa kita saja?


Saya hanya melontarkan pertanyaan. Atau Malaysia Airport juga perlu disaman? Sama-sama kita tunggu.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB