BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Isnin, Julai 07, 2008

Kerajaan Negeri Perkenalkan Consumer Watch




Jumaat, 4 Julai 2008

Georgetown - Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah memperkenalkan satu sistem pemantauan harga barang demi memastikan pengguna, khususnya rakyat negeri boleh membuat pilihan dalam membeli barangan keperluan.

Pelancaran Consumer Watch di Plaza Gurney telah dirasmikan oleh Ketua Menteri, YB. Lim Guan Eng. Dalam ucapannya, beliau menjelaskan matlamat program ini bukan sebagai penguatkuasa yang mengambil tindakan kepada peniaga-peniaga yang menjual barang mahal, tetapi adalah untuk memantau peniaga-peniaga dan mengesyorkan kepada pengguna agar membeli di kedai yang telah dikenalpasti murah.

Di samping itu, wakil-wakil yang dilantik berperanan sebagai mata dan telinga kerajaan negeri dalam memastikan pentadbiran negeri lancar dan telus. "Sekiranya terdapat kakitangan atau agensi kerajaan yang meminta sogokan dan terlibat dengan rasuah, laporkan kepada kami (Kerajaan Negeri) dan jika individu itu dibuktikan bersalah, saya akan ambil tindakan." ujarnya lagi.

Kerajaan Negeri telah melantik seramai 40 orang di seluruh negeri, dan setiap orang menjadi ketua pemantau di setiap DUN. Bahagian Nibong Tebal diwakili oleh YB. Tuan Hj. Maktar (Sg.Bakap), YB. Tan Beng Huat (Jawi) dan Tuan Hj. Mohd Kamil (Sg. Acheh). Mereka akan melantik ahli jawatankuasa di peringkat DUN bagi melicinkan lagi pentadbiran kerajaan negeri.


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB