BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Isnin, Disember 21, 2009

Pidato Perdana Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi


Alhamdulillah..

Sahibul Fadhilah Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi telah menyampaikan pidato perdana beliau sempena Sambutan Awal Muharram di Masjid Negeri Shah Alam semalam Sabtu 02 Muharram 1431 / 19 Disember 2009. Kehadiran jemaah yang begitu ramai membuktikan betapa unggul dan hebatnya ulama' tersohor dunia Islam hari ini.

Majlis julung-julung kali yang diadakan di Masjid Negeri Shah Alam itu turut dihadiri oleh YAB Tan Sri Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor), YB Dato' Hassan Ali (Exco Hal Ehwal Islam), YB Dato' Seri Anwar Ibrahim (Penasihat Ekonomi Negeri Selangor), YB Tuan Guru Haji Abduk Hadi Awang. beberapa orang bekas Mufti, tokoh-tokoh ulama' dan para 'ilmuan serta para ustadz, da'i, pendakwah, penceramah dan aktivitis Islam serta para jema'ah Muslimin dan Muslimat. Ada yang datang sejuah Singapura semata-mata untuk bertemu dengan Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi.

Walaupun terdapat usaha pihak tertentu untuk menggagalkan ceramah perdana tersebut namun dengan izin ALLAH majlis tersebut berjalan dengan baik. Sumber-sumber Kerajaan Selangor menyatakan bagaimana ada pihak tidak berpuas hati kerana Dr. Yusuf Al Qordawi adalah tetamu Kerajaan Persekutuan Be End, bagaimana pulak beliau menghadirkan diri dan menyertai program anjuran Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor Darul Ehsan! Begitulah sempit dan jumudnya pemikiran golongan-golongan tertentu yang berpolitik tak habis-habis.


Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi memulakan ucapan dengan menceritakan persahabatan yang terjalin diantara beliau dengan seorang pemimpin muda Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) ditahun 70an.

Bagaimana pemimpin ABIM tersebut terus memelihara silaturrahmi mereka, walaupun sudah menjadi pemimpin besar negara, pemimpin tersebut terus berhubungan dengan beliau dan beberapa kali mengadakan pertemuan samada dengan menjemput beliau ke negara ini ataupun di luarnegara.

Apablia pemimpin itu dijatuhkan dan di 'aibkan, Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi menceritakan bagaimana beliau terus menerus berhubungan dan mendoakan pemimpin tersebut, sehinggalah pemimpin tersebut dibebaskan daripada penjara. Kini beliau terus dengan silaturrohmi bersama pemimpin tersebut.

Pemimpin yang beliau maksudkan ialah DATO' SERI ANWAR IBRAHIM!





Sheikh Dr. Yusuf Qordawi menceritakan bagaimana kita perlu melahirkan umat Islam yang benar-benar beriman walau apa juga bidang yang beliau ceburi. Samada dia seorang peniaga, pedagang, tentera, pekerja 'am, guru dan lain-lain, iman perlu ditanamkan kepada seluruh jiwa umat Islam. Kita perlu lahirkan golongan saperti Saidina Abu Bakr, Saidina 'Umar, Saidina Ali, Saidina Abdul Rahman 'Auf, Saidina Sa'ad Abi Waqqas dan ramai lagi. Hanya dengan iman yang kental umat Islam akan berjaya, didunia dan akhirat.





Beliau juga menyentuh tentang perjuangan membebaskan Masjidil Aqsa. Ia adalah tanggungjawab setiap umat Islam tidak kira dimana dia berada, dan apa juga kedudukannya untuk berjuang membebas dan membuka semula Masjidil Aqsa.




Doanya ....KALAHKAN MEREKA YA ALLAH,
KALAHKAN MEREKA YA ALLAH!!

Ceramah Sheikh Dr. Yusuf Qordawi yang mengambil masa hampir 1 1/2 jam itu disampaikan dalam bahawa 'arab dan diterjemahkan oleh Sahibul Fadhilah Ustad Abdul Ghani Shamsudin, mantan Presiden Persatuan Ulama' Malaysia. Kehadiran jema'ah yang begitu ramai sehingga terpaksa berasak didepan tempat ceramah. Ramai juga yang terpaksa berdiri. Selepas majlis ceramah dan solat 'isya, ramai yang bersalaman dan mengambil gambar dengan Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi.

Moga kehadiran Sahibul Fadhilah Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi ke Malaysia akan membawa sinar harapan baru kepada umat Islam di Malaysia khususnya dan didunia umumnya;

Wassalam.


Teks dari YB Zul
Lagi teks ucapan beliau boleh dibaca di sini



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB