BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Jumaat, Januari 07, 2011

MPSP dapat pinjaman RM40 juta kerajaan negeri

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Mokhtar Jait mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang kerana terus membantu RM40 juta untuk memperkukuhkan MPSP terutamanya pembiayaan pembinaan bangunan ibu pejabat di Bandar Perda, Permatang Pauh.

Ucapan tersebut diluahkan sempena Majlis Penerimaan Jawatan Ahli Majlis MPSP 2011 pagi tadi di mana tambahan pinjaman tersebut dijangka dapat mengurangkan kos mengurus sehingga RM100,000 sebulan.

"Terima kasih pada kerajaan negeri kerana prihatin meluluskan pinjaman tambahan sebanyak RM40 juta untuk melihat MPSP terus maju dan mengurangkan kos mengurus setiap bulan," tambahnya.

Pada tahun lepas kerajaan negeri telah memberikan pinjaman sebanyak RM10 juta untuk pembelian kenderaan bagi meningkatkan urusan kutipan dan pengangkutan sisa pepejal.

Pada tahun lepas katanya, MPSP telah memperolehi beberapa kejayaan antaranya memperolehi persijilan MS ISO 9901:2008 pada 1 Mac 2010 di mana kemenangan itu merupakan PBT pertama di Malaysia dan di Pulau Pinang selepas Mahkamah Syariah.

MPSP mendapat tempat pertama dalam pengurusan kewangan di peringkat negeri manakala dalam katogari pengurusan kaunter dan laman webs memperolehi  naib johan di samping berjaya melaksanakan Businee Process Reangineering kepada sekurang-kurangnya sembilan proses kerja.

Katanya, MPSP turut  mencipta alat pencegah kecurian kabel lampu jalan dan telah mengemukanan kepada Perbadanan Harta Intelek Malaysia untuk mendapatkan patens right.

Terkini MPSP menyertai Anugerah Inovasi Pengurusan Kewangan di Peringkat Kebangsaan dan pada hari Khamis pasukan MPSP telah membuat pembentangan di Kementerian Kewangan walaupun terpaksa bersaing dengan banyak kementerian. 

"Itulah antara kejayaan MPSP sepanjang tahun 2010 yang lalu kerana kita tahu bercakap memang mudah tetapi bukan senang untuk mewujudkan satu pasukan yang ada kebolehan dan keupayaan melaksanakanya," tegasnya.

Selain Ketua Menteri, Lim Guan Eng, turut hadir di majlis berkenaan ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Pulau Pinang, Dato' Mansor Othman, TKM 2 Prof Dr Ramasamy, Pengerusi Jawatankuasa MMK Kerajaan Tempatan dan Pengerusi Lalulintas Negeri, Chow Kon Yeow, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Zainal Rahim Seman, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Farizan Darus dan Ahli Dewan Undagnan Negeri.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB