BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Ahad, Januari 23, 2011

Badrul tidak layak hadir sidang DUN – Speaker

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Teng Chang Kim menyifatkan hasrat bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah untuk hadir sidang DUN Selangor, Isnin ini hanya akan memalukan dirinya sendiri.

Ini kerana, beliau yang dihubungi KeadilanDaily.com, berkata pengisytiharan pengosongan kerusi Pelabuhan Klang sekaligus melucutkan jawatan Badrul sebagai Adun dan beliau tidak dibenar menghadiri sidang DUN.

“Badrul tidak perlu hadir, beliau bukan lagi YB. Jika mahu datang juga, itu hanya memalukan dirinya sahaja. Sepatutnya beliau tanya kepada dirinya yang menghilang diri dan kini baru muncul,” katanya.

Chang Kim yang juga Adun Sungai Pinang juga menyifatkan pandangan peguam Badrul dalam isu itu sebagai memprotes undang-undang apabila yang mendakwa  bekas wakil rakyat itu masih lagi Adun yang sah.

“Sebagai peguam, beliau sepatutnya memberi nasihat berguna kepada Badrul, bukannya suruh ambil tindakan bercanggah. Seorang peguam semestinya memahami undang-undang tetapi dalam kes ini, beliau seperti tidak faham.

“Saya syorkan beliau supaya membuat rayuan di mahkamah, bukannya menidakkan keputusan yang dibuat,” katanya yang menganggap sikap Badrul itu umpama  menghina sidang DUN dan kerajaan negeri.

Semalam, media melaporkan Badrul dilapor berkata, beliau akan menggunakan saluran undang-undang bagi mempertahankan kedudukannya sebagai Adun Pelabuhan Klang.

Badrul berkata demikian bagi mengulas tindakan Chang Khim mengisytihar kerusi DUN itu sebagai kosong mengikut Perkara 69 dan 70 perlembagaan negeri, ekoran kegagalannya menghadiri persidangan dewan selama enam bulan tanpa alasan munasabah.

Beliau juga mahu memfail permohonan di mahkamah bagi mendapatkan pengisytiharan bahawa beliau masih lagi wakil rakyat Pelabuhan Klang yang sah.

Sidang DUN Isnin ini bertujuan untuk meminda Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor bagi mengembalikan kuasa raja-raja Melayu, khususnya dalam isu pelantikan Pegawai Kewangan negeri, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-undang.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB