BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Sabtu, Julai 18, 2009

Kerajaan Negeri galakkan usaha tani secara besar-besaran

Seberang Jaya - Kerajaan Negeri Pulau Pinang menggalakkan sektor pertanian moden dilaksanakan secara besar-besaran untuk menampung keperluan tempatan dan gantian impot kata, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Sektor pertanian di Pulau Pinang walaupun sekadar 1.6 peratus berbanding sektor pembuatan 56.0 peratus, perkhidmatan 40 peratus dan pembinaan 1.8 peratus namun tidak dinafikan sektor ini diakui terpenting kerana penglibatan rakyat terhadap industri tani begitu ramai.


"Kerajaan Negeri menggalakkan orang ramai terlibat dengan sektor pertanian secara besar-besaran kerana keperluan tempatan amat memerlukan di samping sebagai gantian impot," ujarnya semasa berucap dalam ucapan aluan sempena majlis Perasmian Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Pulau Pinang yang di adakan di Tapak Ekspo, Seberang Jaya semalam.


Majlis berkenaan di rasmikan oleh Tun Yang Terutama, Dato' Seri Utama Dr Haji Abdul Rahman Abbas.


Menurut Lim lagi, bidang ini berpotensi tinggi dan boleh ke persada antarabangsa sekiranya diusahakan secara agresif dan tekun.


Berdasarkan bilangan mereka yang terlibat dengan industri tani 19,100 di negeri ini satu pendekatan yang harus diambil ialah menambah mutu pengeluaran selain dibertekad menjadikan Pulau Pinang sebagai negeri bertaraf antarabangsa yang mempunyai ahli profesional terbaik dan juga petani terbaik di Malaysia.


"Bilangan petani mengikut pecahan ialah Petani 12,750 orang, nelayan 4,000, penternak 2,100 dan penternak industri akuakultur 250 orang. Sungguhpun bilanganya kecil tetapi yang penting bukan jumlah tetapi mutu," terangnya dalam majlis bertemakan 'Membangukan Petani Terbaik'.


Justeru, golongan muda sewajarnya mengambil peluang yang ada untuk melonjakkan minat di samping merubah perepsi dan minda mereka yang menganggap bahawa pekerjaan dalam sektor pertanian merupakan kerjaya yang tidak menarik sebaliknya perlu berfikir bahawa aktiviti ini adalah kerjaya yang menjanjikan pulangan yang besar sekiranya kita berani menghadapi cabaran menempuh onak dan duri.


Program ini juga menganugerahkan beberapa ketogari kepada mereka yang cemerlang dalam bidang pertanian antaranya ialah Anugerah Kumpulan Pengembangan Wanita Jaya dimenangi oleh Puan Saniah Omar, Anugerah Kolompok Jaya oleh Kelompok Tani Kampung Lahar Minyak dan Anugerah Usahawan Siswazah Tani Jaya oleh Puan Wan Rodziana Wan Hasan.


Anugerah Penternak Jaya Ruminan, Baharudin Ibrahim, Anugerah Penternak Jaya Bukan Ruminan Jaya, Soo Keow Hua.


Anugerah Usahawan Ikan Air Tawar, Thor Kean Hoe, Anugerah Usahawa Ikan Air Payau Jaya, Khor Chye Seng, Anugerah Peladang Jaya Lelaki, Zulkipli Md Saad, Anugerah Peladang Jaya Wanita, Rapeah Puteh, Anugerah Pertubuhan Peladang Jaya dimenangi oleh PPK Sungai Acheh.


Anugerah Unit Peladang Jaya, Unit Peladang Sungai Star Besar dan Anugerah Peladang Muda Jaya (Ketogari lelaki dan wanita), Hamid Mat Desa.


Anugerah Persatuan Nelayan Kawasan Jaya, Johari Mohamad, Anugerah Nelayan Jaya, Arshad Omar, Anugerah Unit Nelayan Jaya Haji Yahaya Yusuf dan Anugerah KUNITA Jaya, Sarinah Haron.


Anugerah Peserta Pasar Tani Jaya, Zubir Hashim, Anugerah Pasar Tani Jaya, Mohd Sabri Arshad dan Anugerah Usahawan Terbaik, Mohd Johari Saad.


Manakala Anugerah Pekebun Getah terbaik dimenangi oleh Mohd Zahid Osman dan Pekebun Kecil Kelapa Sawit Terbaik oleh Sulaiman Zakaria.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB