BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Rabu, September 17, 2008

Apakah Petanda Amaran Darurat, Pak Lah ganti Najib di Kementerian Pertahanan.


Apa sudah jadi dengan kerajaan?. Mungkin agaknya panik dengan keadaan semasa yang berlaku mutakhir ini, maka Perdana Menteri Pak Lah Badawi membuat satu keputusan drastik tentang perubahan "portfolio" dalam kabinetnya. Berkuatkuasa serta merta beliau kini mengambil alih jawatan Menteri Pertahanan dan Najib Razak menggantikannya sebagai Menteri Kewangan I. Satu keputusan yang bakal mengundang seribu persoalanan dalam kemelut politik yang kian melanda sekarang. Sesungguhnya, tidak pernah berlaku dalam sejarah tiba-tiba sahaja jawatan penting dan utama dalam kabinet ditukar serta merta.

Sesungguhnya apa yang kita jangkakan selama ini "Kerajaan Bakal Bertukar" sememangnya bakal menjadi kenyataan. Biarpun ia dinafikan oleh pemimpin kerajaan. Dalam sidang medianya semalam Anwar begitu yakin tentang perubahan yang akan berlaku. Beliau juga menyatakan telah mendapat sokongan yang cukup dalam usaha untuk mengambil alih kerajaan Malaysia daripada Barisan Nasional. Pakatan Rakyat sememangnya sudah bersedia sekarang !!. Anwar menunggu perundingan dengan Pak Lah untuk proses peralihan kuasa secara aman dan teratur. Inilah sebenarnya kehendak rakyat, yang sudah muak dan jelek dengan segala kebobrokan yang berlaku dalam kerajaan sejak sekian lama.

Anwar berkali-kali menyatakan bahawa Pak Lah perlu menyerahkan kuasa kepada rakyat kerana "suara rakyat suara keramat". Kejatuhan besar kerajaan BN kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum yang lalu jelas sekali yang rakyat mahukan perubahan. Sesungguhnya "rakyat adalah hakim negara" dan Pak Lah harus menerima hakikat ini. Apakah lagi yang beliau boleh lakukan sekarang. Setakat membawa lari beberapa ahli parlimen BN ke luar negara bagi menggagalkan "16 September", sebenarnya itu tidak cukup bagi Pak Lah untuk menggagalkan usaha ini.

Justeru itu, sebagai pemimpin yang bermaruah beliau seharusnya menerima takdir yang kerajaan BN sudah ditolak rakyat. Dalam pakatan BN sendiri kini, seolah-olah wujud desakan supaya Pak Lah berundur, apatah lagi dari kalangan pemimpin UMNO sendiri. Banyak masalah dan tindakan tidak wajar telah dilakukan. Kemuncaknya ialah isu penahanan beberapa orang individu dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) baru-baru ini. Inilah kemuncak yang menjurus kearah penentangan terhadap Pak Lah sebenarnya. Beliau sepatutnya sedar akan kesilapan itu, memohon maaf secara terbuka dan melepaskan jawatanya. Namun, kerana gusar dengan masa hadapan, akhirnya Pak Lah masih mahu terus berkuasa biarpun "hayat politik" beliau kini hanya tinggal "nyawa-nyawa ikan". Tekanan dari dalam dan luar perlu diambilkira dalam hal ini. Negara berada ditahap membimbangkan, dan beliau harus bertanggungjawab.

Apakah maknanya perubahan kabinet dilakukan secara tergesa-gesa ini. Dalam sidang media yang diadakan tadi, Pak Lah nampak gelisah tatkala mengumumkan perubahan jawatan kabinet itu. Apakah rasional beliau mengambil alih jawatan Menteri Pertahanan itu?. Mungkinkan beliau "takut pada bayang-bayang sendiri" gara-gara tindakan Pakatan Rakyat ingin mengadakan pertemuan dengannya bagi membincangkan soal pengambil alihan kuasa secara rundingan. Beliau menafikan ada menerima surat tentang perkara ini, dan memperli Anwar kononnya mantan TPM ini hanya berangan-angan dan berkhayal semata-mata. Namun, harus diingat Anwar jarang "gagal" dalam apa yang dikatakannya. Sebelum pilihanraya umum lalu, beliau mengatakan Pakatan Rakyat akan menang besar dan ternyata 5 negeri berjaya ditakluk bahkan 82 kerusi parlimen jatuh ke tangan pakatan pembangkang itu.

Begitu juga sebelum pilihanraya kecil Permatang Pauh, Anwar yakin akan meraih kemenangan dengan majoriti besar. Ia dinafikan oleh para pemimpin kerajaan serta sekutu-kutunya termasuk media masa. Namun akhirnya terbukti Anwar menang dengan majoriti lebih besar. Kini, kenyataan beliau bahawa Pakatan Rakyat akan mengambil alih kepimpinan negara. Maka apakah kenyataan ini adalah "omongan kosong"? Mana mungkin seorang pemimpin boleh berkata demikian andainya tiada bukti dan kenyataan. Cuma, bukti yang diharapkan oleh kerajaan tidak mungkin didedahkan demi keselematan dan menjaga kesetiaan Ahli Parlimen BN yang bakal menyertai Pakatan Rakyat itu. Inilah yang menggusarkan Pak Lah, pabila Anwar mengatakan Pakatan Rakyat sudah bersedia dan sokongan undi untuk mengambil alih kuasa sudah cukup sekarang.

Apa yang pasti kini. Apakah tindakan Pak Lah menggantikan Najib di Kementerian Pertahanan membuktikan serta menjadi "satu amaran" bahawa "Darurat" bakal berlaku bila-bila masa dari sekarang. Jika tidak mengapakah beliau beriya-iya benar untuk memegang kuasa tentera itu?. Sebelum ini, kita pernah mendengar pihak tentera mengadakan latihan bersama dengan polis. Ramai yang tertanya-tanya akan hal ini, namun ia dinafikan oleh pihak kerajaan. Namun jika dilihat senario ini, kebarangkalian untuk itu semakin terserlah. Langkah Pak Lah untuk memegang kuasa tentera menjadikan kedudukannya "selamat" sekarang. Beliau mungkin tidak yakin dengan Najib kerana umum mengetahui Najib dan Mahathir kini dalam usaha untuk mendesar agar peralihan kuasa berlaku segera. Justeru itu mungkin Pak Lah takut, jika Najib yang memegang kuasa tentera. Jika andainya diisytiharkan "darurat" maka pasti Najib yang akan berkuasa. Pak Lah akan terduduk sekiranya ini berlaku. Beliau mungkin melihat contoh yang pernah berlaku di Thailand, Pakistan serta lain-lain negara di dunia ini.

Justeru itulah, bagi membolehkan dirinya berada dalam situasi selamat akhirnya beliau terpaksa mengambil alih juga Kementerian Pertahanan secepat mungkin. Ini berlaku dan ia bakal menjadi satu sejarah dalam sebuah negara demokrasi seperti Malaysia ini. Apakah satu lagi keputusan drastik akan berlaku selepas ini. Marilah kita sama-sama berdoa supaya keadaan kita akan tetap selamat walau apa jua yang bakal berlaku selepas ini. Apakah Anwar akan mengadap yang Di Pertuan Agong dalam masa terdekat ini bagi memaklumkan proses peralihan kuasa?. Sama-sama kita nantikan detik bersejarah ini.


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB