BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Jumaat, November 19, 2010

Pulau Pinang Ikut Jejak Langkah Selangor Bentang FOI


KUALA LUMPUR 17 Nov - Badan pro-demokrasi, 'The Coalition for Good Governance Penang (CGGP)' mengalu-alukan langkah kerajaan negeri Pulau Pinang membentang Enakmen Kebebasan Maklumat (FOI) yang membolehkan rakyat negeri itu mempunyai akses kepada maklumat
rasmi.

Inisiatif kerajaan negeri Pulau Pinang di ambil setelah Selangor mengorak langkah membuka ruang kepada rakyat untuk mendapatkan maklumat apabila membentangkan enakmen yang sama Julai lalu.

"Mekanisme sedemikian mempunyai peranan penting dalam usaha membantu individu serta komuniti membuat keputusan bermaklumat berhubung perkara yang memberi kesan kepada diri atau kehidupan mereka. Tambahan pula pembentangan FOI adalah langkah awal ke arah kompetensi, akauntabiliti dan ketelusan dalam usur tadbir.

"Badan masyarakat madani dan parti pembangkang telah lama berjuang untuk memansuhkan Akta Rahsia Rasmi untuk digantikan dengan FOI yang menggariskan dengan jelas apa sebenarnyanyang didefinisi sebagai rahsia rasmi," kata wakil CGGP, Ng Eng Kiat.

CGGP berharap FOI yang dibentangkan oleh kerajaan Pulau Pinang selaras dengan standard antarabangsa agar ia dilihat sebagai satu rang undang-undang yang benar-benar progresif.

Disamping itu badan itu juga membangkitkan isu perbincangan awam dengan badan-badan sivil semasa proses membuat draf enakmen tersebut yang sehingga kini belum diadakan.

"Kami menjangka ini akan dilakukan oleh Jawatankuasa Khas dan dengan ini akan mempromosi iklim demokrasi yang sihat dalam masyarakat," ujar CGGP lagi.

Justeru itu satu forum akan dianjurkan oleh CGGP, Pertubuhan Wartawan dan Jurugambar Akhbar Cina Pulau Pinang (Pewaju) dan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) mengenai Bil Enakmen FOI Pulau Pinang 2010 di Kolej Han Chiang, Pulau Pinang.

Panel penceramah termasuk Jagdeep Singh selaku Pengerusi Jawatankuasa Khas Bil Enakmen FOI Pulau Pinang 2010, Pengarah CIJ, Gayathry Venkiteswaran serta Ng Eng Kiat anggota Sekretariat, Suaram cawangan Pulau Pinang.
 


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB