BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Selasa, Mei 04, 2010

Kerajaan Negeri lancar Sudut Pidato

Pulau Pinang mengambil langkah pertama ke arah kebebasan bersuara dengan pelancaran “Sudut Pidato” yang pertamanya di Esplanade, hari ini.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata rakyat di negeri itu perlu menggunakan peluang yang diberikan oleh kerajaan negeri secara bertanggungjawab bagi meluahkan pandangan demokrasi mereka. Dengan kata lain, mereka masih tertakluk kepada undang-undang seperti Akta Hasutan dan Fitnah.

"Rakyat perlu beringat kerana menurut polis mereka tidak dapat memberi jaminan imuniti daripada undang-undang. Namun saya minta polis supaya mengunakan budi bicara dan membenarkan pandangan disuarakan dengan bebas.”

Lebih 100 orang, termasuk perwakilan pertubuhan awam hadir pada majlis yang bersejarah ini yang diadakan sempena bulan Kebebasan Media, Mei ini.

Bagaimanapun, kebebasan bersuara itu hanya dibenarkan pada setiap Rabu dan Ahad dan waktunya pula terhad daripada jam 6 petang sehingga 10 malam sahaja.

Orang ramai juga tidak dibenarkan menggunakan megafon dan diingatkan bahawa polis akan bertindak ke atas mereka jika berbuat demikian.

Menurut Lim, kawasan itu juga boleh digunakan untuk berhimpun, menyalakan lilin, demonstrasi secara aman, sidang media ataupun sebarang bentuk meluahkan pandangan seseorang.
 
 


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...