BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Selasa, Mac 31, 2009

Pulau Pinang capai miskin tegar sifar

Georgetown - Pulau Pinang kini mencapai status miskin tegar sifar. Perkara itu diumumkan oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam satu majlis di Dewan Sri Pinang di sini semalam.

Beliau berkata, dengan pencapaian itu, tiada lagi penduduk Pulau Pinang yang memperoleh pendapatan bulanan kurang daripada RM500 atau pendapatan perkapita kurang RM100.

“Ini bermakna kerajaan negeri akan menampung dengan bantuan kewangan kepada mereka yang gagal memperoleh jumlah itu pada setiap bulan.

“Jika mereka hanya mendapat RM300 sebulan, kerajaan negeri akan menambah lagi RM200 agar pendapatan mereka mencecah RM500,” katanya kepada media selepas majlis pengumuman itu.

Pada majlis itu, Guan Eng turut menerima kembali baucar bantuan daripada lima pegawai daerah.

Sebelum ini Pulau Pinang mempunyai 728 keluarga miskin tegar iaitu 303 keluarga di Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah (186), Seberang Perai Selatan (48), Daerah Timur Laut (41) dan daerah Barat Daya (150).

Menurutnya, kerajaan negeri akan memberi bantuan kewangan untuk tempoh tiga bulan sebelum mengkaji dan semula keadaan penerima. Jika masih memerlukan, kerajaan akan meneruskan bantuan.

Sebagai permulaan, bantuan kewangan sebanyak RM213,385 diberikan kepada semua keluarga miskin tegar yang terlibat.

Bagi keluarga yang produktif, kerajaan negeri akan mencari peluang pekerjaan atau perniagaan serta menganjurkan kursus motivasi bagi peralihan minda untuk mengeluarkan mereka daripada kumpulan miskin tegar.

Dengan keadaan ekonomi yang meleset sekarang ini, ada pekerja yang diberhentikan kerja dan mereka mungkin akan termasuk ke dalam golongan miskin tegar.

“Melalui kajian yang dijalankan setiap tiga bulan, nama mereka boleh dimasukkan sebagai penerima yang layak mendapat bantuan kerajaan untuk tempoh tertentu sehingga berjaya mendapat pendapatan yang melebihi RM500 sebulan,” katanya.

Menurutnya, sasaran kerajaan negeri selepas ini ialah mencapai kemiskinan sifar iaitu penduduk yang berpendapatan kurang RM700 sebulan.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...