BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Jumaat, April 16, 2010

Media Umno-BN Bohong Mengenai Lawatan Najib Ke AS

Mungkinkah firma komunikasi antarabangsa Apco Worldwide dengan kerjasama media milik Umno-Barisan Nasional berperanan memberi gambaran yang muluk berhubung lawatan Perdana Menteri ke Amerika Syarikat kepada rakyat Malaysia tetapi realiti  lawatan itu adalah jauh dari kebenaran?

Justeru itu Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya menjawab semua persoalan berhubung lawatannya ke Amerika Syarikat kepada anggota Dewan Rakyat sekembali beliau ke tanah air.

Kit Siang berkata, beliau menerima satu laporan dari seorang rakyat Malaysia di Washington mengenai lawatan Perdana Menteri yang menimbulkan banyak persoalan penting.

Pertamanya, kedutaan Malaysia di Washington didakwa bersubahat dengan media Malaysia bagi memberikan gambaran yang tidak benar mengenai pertemuan itu.

Misalnya, media melaporkan Najib adalah salah seorang dari dua pemimpin Asia yang dipertemukan dengan Presiden Amerika, Barrack Obama selain Presiden China, Hu Jin Tao. 

Hakikatnya Perdana Menteri India, Manmohan Singh dan Perdana Menteri Pakistan, Yousuf Raza Gilani turut dikatakan bertemu dengan Obama secara individu untuk sesi pertemuan antara satu jam setengah hingga dua jam. 

Pertemuan itu dikatakan bagi mentakrifkan semula semakan geografi di mana benua benua kecil tidak lagi menjadi sebahagian dari Asia. 

Najib turut dikatakan hadir pada majlis makan tengahari dengan Naib Presiden Amerika, Joe Biden. Beliau dikatakan tetamu tunggal sepertimana yang dilaporkan media tempatan.

Sedangkan menurut laporan New York Times, Najib tidak keseorangan tetapi ditemani beberapa pemimpin lain untuk majlis makan tengahari di kediaman Naib Presiden Amerika itu.

Soal pendirian Malaysia mengenai beberapa isu langsung tidak disebutkan dalam pertemuan itu. 

Umpamanya, keinginan untuk menghidupkan semula Perjanjian Perdagangan Bebas atau isu Palestin yang merupakan subjek yang dekat dengan kerajaan Malaysia. 

Apatah lagi, Rumah Putih turut mengeluarkan satu rumusan yang tidak dilaporkan media Malaysia berhubung pendirian Amerika berkaitan penghasilan tenaga nuklear di Iran.

Duta Malaysia di Vienna merupakan satu daripada lima negara yang mengundi menolak tindakan terhadap Iran berhubung isu nuklear negara tersebut.

Menurut rakyat Malaysia berkenaan, keputusan itu sangat bertentangan dengan dasar Pertubuhan Persidangan Negara-negara Islam (OIC) dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM). 

Apa yang lebih memeranjatkan, Rang Undang-undang Perdagangan Strategik yang diluluskan secara terburu-buru di Parlimen baru-baru ini dikatakan dilakukan di bawah tekanan Amerika supaya Malaysia menyokong embargo barangan terhadap Iran.

Najib juga dikatakan perlu mengakui Malaysia perlu mengambil tindakan serius bagi mengawal penyeludupan manusia yang turut mendapat kritikan Dewan Senat Amerika.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...