BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Jumaat, April 16, 2010

Menteri, Ulama Umno Ketepi Hukum Syariah Demi Politik

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar pemimpin dan ulama Umno yang berdiam diri malah menyokong agar tuduhan qazaf tidak di bicarakan di Mahkamah Syariah.

"Ulama Umno ni lebih jahil dari orang Umno yang jahil, mereka memandang rendah hukum syariah Islam. Inikah pemimpin yang kita nak sokong?

"Kes saya telah ditolak oleh hakim dengan alasan dia tiada kuasa untuk mengarah pendakwa syarie membuat dakwaan ke atas Saiful setelah saya buat laporan fitnah kes liwat tersebut.

"Menteri Agama Datuk Jamil Khir Baharom kata kes qazaf tidak boleh di bicarakan di Mahkamah Syariah kerana dengan alasan kes itu bukan bidang mahkamah. Inikah orang yang kita nak letakkan kepercayaan untuk tegakkan hukum Islam di Malaysia?" tanya beliau.

Anwar yang berucap di hadapan lebih 1,000 penyokong pada majlis penerangan di Dewan Datuk Abd Hamid, Taman Ligamas, Bandar Utama Batang Kali Rabu lalu menjelaskan tindakan yang dilakukan itu hanyalah untuk kepentingan politik mereka sahaja.

"Umno yang mereka kata juara rakyat ini, apa yang mereka lakukan hanya untuk kepentingan politik mereka saja bukan untuk menegakkan kebenaran lebih-lebih dalam hukum Islam. 

Mereka tak kisah mempersendakan hukum Islam janji mereka dapat nama.

"Kes gadis yang dirotan kerana minum arah bukan lagi mereka hebohkan bahawa apa yang mereka lakukan mengikut hukum Islam tapi bila kes melibatkan saya dari Pakatan Rakyat maka hukum Islam tak boleh dipakai.

"Inilah kerja Umno sejak dari dulu lagi kalau ada kepentingan politik tanpa berlengah mereka laksanakan tapi bila tak menyebelahi mereka terus ambik keputusan dan katakan bukan bidang tugas.

"Saya nak pesan kepada Jamil Khir segeralah bertaubat nasuha kerana kita tak tahu bila giliran kita akan tiba, janganlah ikut pemimpin atasan yang terang-terang telah menzalimi rakyat," Anwar memberi amaran.

Ketua Pembangkang itu juga menyeru agar pengundi di Batang Kali dapat membuat penilaian atas apa yang dilakukan Umno dan Barisan Nasional yang nyata menolak jauh hukum Islam kerana takut untuk berhadapan dengan kebenaran dan keadilan.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...