BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Selasa, Februari 10, 2009

Stor haram diarah tutup



Kg. Padang Lalang - Akibat tidak tahan dengan bau busuk, pencemaran dan wabak penyakit akibat daripada kewujudan 'stor kitar semula' berdekatan, penduduk kampung telah mengadu masalah tersebut ke Pusat Khidmat Rakyat ADUN Sungai Bakap.

Setelah meninjau ke kawasan terbabit beberapa hari yang lalu, YB Hj. Maktar memanggil Jabatan-jabatan berkaitan dan penduduk kampung untuk berbincang dan mencari jalan penyelesaian.

Stor haram terbabit menjalankan aktiviti memproses habuk besi dan mengitar
semula bahan plastik tanpa lesen. Pencemaran udara, saliran yang tercemar dan habuk menjadi igauan masyarakat setempat.

Ketika pemilik premis tersebut dihubungi untuk hadir dalam perbincangan, beliau enggan bekerjasama.

Oleh itu, tindakan yang akan diambil oleh Pejabat Daerah SPS ialah mengenal pasti no.lot tanah terbabit untuk diserahkan kepada Pegawai Perlesenan MPSP supaya menyaman tuan tanah. Selain itu juga Pegawai Perlesenan akan mengeluarkan notis tutup dan pindah operasi.

Turut hadir dalam perbincangan tersebut ialah Penolong Pegawai Daerah; Puan Asmah, Ketua Polis Daerah; Chif Inspektor Zakaria, Pengarah Perbandaran dan Kesihatan MPSP; Dr. Ramli, Ahli Majlis MPSP; Hj. Mohd Kamil , Penghulu Mukim; Tg. Zaki, wakil Jabatan Perlesenan MPSP, wakil Pegawai Kesihatan Daerah serta JKKK Padang Lalang dan Kepala Gajah.

Terdahulu, dalam kejadian berasingan Pegawai Penguatkuasa MPSP, En. Mohd Nor telah megeluarkan notis kepada pemilik lori yang meletakkan kenderaan mereka di kawasan penempatan awam.

Ini berikutan aduan penduduk Taman Puteri Gunung yang tidak berpuas hati kerana kawasan terbabit sering dijadikan tempat menyimpan lori dan menggangu lalulintas. Notis tersebut telah diserahkan kepada pemandu lori terbabit dan sekiranya masih engkar Bahagian Penguatkuasa MPSP akan menyita kenderaan itu.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB