BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Jumaat, Ogos 01, 2008

DSAI BERTANDING DI PERMATANG PAUH Wan Azizah Letak Jawatan Sebagai Ahli Parlimen

Kuala Lumpur, 31 Julai : Presiden Parti Keadilan Rakyat, Dato' Seri Dr. Wan Azizah telah meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh dan memberi laluan kepada suaminya Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding di dalam pilihanraya kecil pada masa terdekat.
Mengikut perlembagaan Malaysia sekiranya seseorang ahli parlimen meletakkan jawatan, dalam tempoh 60 hari SPR akan mengadakan Pilihanraya Kecil di kawasan parlimen tersebut.
Dalam konteks pengambil-alihan Kerajaan Persekutuan pada 16 September ini, Anwar perlu menjadi ahli parlimen terlebih dahulu sebelum dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-6.
Seluruh jentera pilihanraya Pakatan Rakyat di seluruh Malaysia telah bersedia pada bila-bila masa untuk menghadapi pilihanraya kecil di Permatang Pauh. Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar menegaskan PAS akan menggerakkan jentera parti itu di seluruh negara bagi membantu Ketua Umum KeADILan: Dato' Seri Anwar Ibrahim memenangi semula kerusi Parlimen Permatang Pauh setelah dikosongkan oleh penyandangnya Dato' Seri Dr. Wan Azizah walaupun pilihanraya tersebut diadakan pada bulan Ramadhan. Begitu juga dengan jentera pilihanraya DAP yang akan turut sama memastikan kemenangan dengan majoriti yang lebih besar untuk Dato' Seri Anwar Ibrahim, ikrar Setiausaha Agong DAP: Lim Guan Eng.
Menurut Pengarah Pilihanraya PKR Bahagian Nibong Tebal, Hj. Mohd Kamil Abu Bakar "Pemilihan Permatang Pauh sebagai tapak Pilihanraya Kecil DSAI adalah tepat, ini ibarat sirih pulang ke gagang. Kami di Bahagian Nibong Tebal telah lama bersedia untuk menggempur kawasan yang ditandingi walau di mana sahaja."
"Jentera pilihanraya Nibong Tebal akan dikerahkan untuk berkampung di DUN Penanti. Kami akan pastikan rakyat di Penanti mendapat maklumat yang tepat bagi memilih calon mereka." tambahnya lagi.
Sementara itu Naib Ketua AMK Bahagian Nibong Tebal, Munir Hj. Maktar mencabar UMNO meletakkan Ezam sebagai calon mereka untuk menentang DSAI. Bawalah segala bukti yang ada seperti yang didakwa oleh Ezam yang akan mendedahkan rahsia DSAI di Permatang Pauh. Rakyat Permatang Pauh sudah muak dengan segala fitnah dan tohmahan yang dibuat oleh pecacai-pecacai UMNO/BN, sekaligus akan menunjuk jalan keluar kepada 'kaki sumpah' ini.


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...