BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Sabtu, Ogos 30, 2008

Ayuh ke PUTRAJAYA

Permatang Pauh kembali seperti sediakala, kehidupan harian penduduknya berjalan seperti biasa. Sudah tiada lagi hiruk pikuk, riuh rendah, kelam kabut dan kesesakan jalanraya di Permatang Pauh.

Kalau dua minggu yang lalu Permatang Pauh amat sibuk, terutamanya menjelang petang dan malam. Ini kerana Pilihanraya Kecil Parlimen. Keputusannya telah dketahui umum menjelang malam 26 Ogos 2008. Pemenangnya seperti dijangka Datuk Seri Anwar Ibrahim (31,195) berjaya menewaskan calon terbaik Barisan Nasional Arif Shah (15,524) dan calon Bebas Haji Hanapi (92) dengan majoriti yang meningkat 15,627 undi. Manakala undi rosak 447 undi.

Terima kasih kepada pengundi-pengundi di Permatang Pauh yang berani menterjemahkan kehendak rakyat melalui sistem demokrasi ala Malaysia ini. Saya begitu kagum dengan keberanian rakyat Permatang Pauh. Sepanjang bertugas di Permatang Pauh sebagai Penyelaras Program Ceramah Kelompok, saya dapat melihat bagaimana tindak tanduk rakyat di sana. Hanya mereka yang faham apa kehendak mereka.

Manakala jentera parti, NGO, rakan pakatan dan swasta begitu bersungguh-sungguh bekerja bagi memastikan kemenangan calon PKR. Setiap pelusuk Daerah Mengundi, pekan,kampung, taman dan lorong mengadakan program mendekati pengundi. Terdapat jentera yang dikerah dari seawal pagi hingga ke larut malam tanpa menghiraukan letih dan penat. Begitu juga Wanita dan Angkatan Muda yang memberikan komitmen amat tinggi sekali.

Jentera dari luar Pulau Pinang pula ada yang telah berkampung di Permatang Pauh seawal 16 Ogos 2008 iaitu sejak hari penamaan calon. Sejak dari hari itulah mereka mula membuat perancangan untuk memasuki pelusuk kampung, taman dan lorong bagi mendekati pengundi. Saya amat terharu dan berterima kasih kepada Jentera Parti dari luar Pulau Pinang, terutamanya Jentera dari Kedah dan Pahang yang bekerja berganding bahu dengan Nibong Tebal.

Jentera parti dari Bahagian-bahagian Pulau Pinang juga membuat perancangan dan percaturan masing-masing mengikut Daerah Mengundi angkat mereka. Ada yang berkampung dan ada yang berulang-alik, maklumlah negeri sendiri. Namun arahan dari Pengarah Pilihanraya Negeri perlu dipatuhi, DM angkat perlu dibantu. Maka berduyun-duyunlah jentera bahagian masing-masing dikerahkan ke sana. Namun masih ada ahli yang tidak ikut bahagian sendiri.

Terima kasih kepada jentera parti dari Daerah-daerah Mengundi, dari Bahagian-bahagian Pulau Pinang dan dari negeri-negeri. Terima kasih kepada Ketua-ketua DM, Ketua-ketua Bahagian, Ketua-ketua Perhubungan Negeri.

Terima Kasih kepada rakan-rakan dari Nibong Tebal terutama YB Hj Maktar Shapee Ketua Bahagian Nibong Tebal yang menjadi nadi penggerak di DM Mengkuang dan Telok Wang.

Terima Kasih yang istimewa kepada rakan-rakan serumah Arof, Abang Khairul dan Munir yang sama-sama berkampung selama 10 hari di Mengkuang.

Akhir sekali terima kasih kepada semua penceramah yang membantu dan memberi khidmat sepanjang waktu kempen. Juga tidak dilupakan rakan sepejabat dan Ketua Penyelaras Dr Mansor, Pengarah Piliharaya Pulau Pinang Pak Mus, Pengarah Pusat YB Azmin Ali, Pengarah Strategi YB Saifuddin dan lain-lain.

Permatang Pauh bakal mencipta sejarah politik moden Malaysia dan semua yang terlibat adalah sebahagian orang penting di dalam sejarah ini selepas 16 September 2008.Beraraklah kita ke Putrajaya, ayuh.

"Harapan Baru Untuk Malaysia."
Hj. Wan
Penyelaras Program Ceramah Kelompok
Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...