BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Khamis, September 18, 2008

PM enggan adakan sidang tergempar, Abdullah penakut

KUALA LUMPUR, 18 SEPTEMBER (SK) - Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi menunjukan ketakutan beliau terhadap ahli-ahli Parlimen berikutan keengganan beliau mengadakan sidang tegempar Parlimen pada 23 September ini seperti yang diminta Ketua Umum, Anwar Ibrahim.

Mengulas mengenai hal ini, Ketua Penerangan KeADILan Tian Chua menyifatkan Abdullah sebagai penakut untuk berdepan kenyataan dan hanya berani untuk menafikan.

“Abdullah menunjukan sifat penakutnya untuk berdepan kenyataan.kalau Abdullah tidak percaya tentang jumlah Ahli Parlimen yang kami ada, beliau sepatutnya berani adakan sidang tergempar,”kata Tian Chua.

Petang tadi, Ahli Parlimen Sungai Petani, telah mewakili Pakatan Rakyat untuk mengutuskan surat kepada Abdullah Badawi bagi mengadakan sidang Parlimen tergempar bagi membolehkan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri dijalankan.

Walaubagaimanapun, dalam sidang media selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, Abdullah berkata tidak ada keperluan untuk adakan sidang tergempar.

“Saya tidak lihat apa perlunya untuk memanggil sidang khas di Parlimen,”kata Abdullah di Menara Dato Onn petang tadi.

Sebelum itu, Anwar dalam sidang medianya menuntut agar sidang khas diadakan atau beliau akan memilih jalan lain bagi memastikan peralihan kuasa kepada Pakatan Rakyat.

“Jika permintaan tersebut ditolak, kami pemimpin Pakatan akan berbincang segera untuk mengambil pilihan lain,” katanya di Ibu Pejabat KeADILan di Petaling Jaya.

Katanya, sekiranya Abdullah tidak percaya dengan jumlah Ahli Parlimen, beliau mencabar Perdana Menteri diadakan sidang tergempar dan menurutnya lagi, majoriti ahli Parlimen sudah bersama Pakatan Rakyat.

“Kamu lihat dalam sidang Parlimen nanti jika tidak percaya,” katanya.


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB