BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Rabu, September 03, 2008

54 Ahli Parlimen BN menyertai Pakatan Rakyat?

Selepas Pilihan Raya Umum ke-12, pembangkang yang terdiri daripada PAS, KeADILan dan DAP telah membentuk sebuah gagasan yang dinamakan Pakatan Rakyat. Buat kali pertama di dalam sejarah Malaysia pembangkang memenangi kerusi Parlimen terbanyak iaitu 82 kerusi sekaligus menawan 4 buah negeri serta mengekalkan kerajaan negeri Kelantan.

Lantas Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim membayangkan Pakatan Rakyat bakal menerajui negara pada 16 September 2008. Pada masa itu para Menteri termasuk juga Perdana Menteri dan Timbalannya seolah-olah mempersendakan hasrat Dato' Seri Anwar Ibrahim. Pelbagai kata-kata sindiran diluahkan, antaranya "pembangkang hanya bermimpi di siang hari..", "omong kosong pihak pembangkang."

Pakatan Rakyat hanya memerlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen untuk membentuk Kerajaan Persekutuan dan Perdana Menteri perlu dilantik dari kalangan Ahli Parlimen.

Menurut permuafakatan parti komponen Pakatan Rakyat telah memilih Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) sebagai Perdana Menteri apabila Pakatan Rakyat menerajui Negara. Ahli Parlimen BN yang ingin menyertai Pakatan Rakyat juga mengharapkan DSAI memasuki Parlimen terlebih dahulu sebelum mereka mengisytiharkan keluar dari BN.

Pada 28 Ogos semasa DSAI mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen, Pak Lah mengajak semua Ahli Parlimen BN keluar dewan (kononnya tidak menerima kemenangan DSAI). Tetapi malangnya, 54 Ahli Parlimen BN tidak menuruti arahan pemimpin mereka. Difahamkan dari kalangan 54 Ahli Parlimen inilah yang akan menyertai Pakatan Rakyat.

Kini masa yang dinanti telah tiba, DSAI sudah menjadi Ahli Parlimen. Maka pemimpin-pemimpin BN mula resah gelisah dan serba tak kena dibuatnya, mereka mula membayangkan kejatuhan BN semakin hampir. Sehinggakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir menyatakan di dalam satu majlis bahawa beliau akan meninggalkan negara sekiranya DSAI menjadi Perdana Menteri. Sekiranya mereka tidak melakukan kesalahan mengapa perlu takut...

Ketika berita ini ditulis, sumber menyatakan 43 Ahli Parlimen BN telah memberikan jaminan akan keluar BN dan menyertai Pakatan Rakyat.


Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB