BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Khamis, Julai 16, 2009

JKM bergerak sebagai Jabatan Kerajaan atau Jentera Parti?

Pagi tadi Pusat Khidmat Rakyat ADUN Sungai Bakap telah didatangi oleh seorang warga emas berbangsa India yang menceritakan masalah beliau yang tidak mendapat layanan yang baik dari kakitangan Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah SPS.

Pada 2004 beliau terlibat dalam satu kemalangan yang memaksa kaki kanannya dipotong. Sejak kejadian tersebut beliau tidak mendapat pembelaan dari mana-mana pihak sehinggalah pada Mei 2008, melalui Pusat Khidmat Rakyat ADUN Sungai Bakap masalah beliau dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Oleh kerana bantuan yang diterima tidak mencukupi iaitu RM100 sebulan, beliau sekali lagi memohon kepada JKM untuk menambah jumlah bantuan bulanan. Akhirnya JKM menghantar surat kepada beliau dan memaklumkan bahawa permohonan tersebut ditolak atas alasan yang dinyatakan.


Apabila beliau ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah SPS untuk mendengar penjelasan, beliau dimarahi oleh kakitangan dan pegawai yang bertugas kononnya beliau tidak menggunakan saluran yang betul untuk membuat permohonan. "Mengapa tak datang terus ke sini ?", "Kenapa pergi Pejabat ADUN terlebih dahulu?", "Lain kali kalau nak bantuan, terus ke Pejabat ADUN. Depa duit banyak", itulah antara kata-kata yang keluar dari pegawai JKM.

Persoalan yang timbul kini adalah:
  1. Rakyat yang perlu dibantu adakah dari kalangan ahli-ahli parti politik tertentu?
  2. Adakah masyarakat India dilihat sebagai penyokong kuat Pakatan Rakyat tidak wajar dibantu walaupun mereka ini amat memerlukan?
  3. Apa perlunya surat tersebut diberikan salinan kepada MCA Bahagian Nibong Tebal? (klik pada imej untuk paparan lebih jelas)
Mungkin Tan Cheng Liang (Bekas ADUN Jawi) kemaruk kuasa untuk mentadbir walaupun telah tewas pada PRU12. Ternyata kini kebenaran berita yang pernah disiarkan oleh Media NT sebelum ini.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB