BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Sabtu, Mei 09, 2009

Sidang Dun Perak : Pakatan Rakyat buat laporan polis mengikut Kanun Keseksaan Panel Kod 124

Ipoh - Beberapa Adun Pakatan Rakyat yang diketahui oleh Adun Titi Serong Drs Khalil Idham Lim telah membuat laporan polis di Ibupejabat Polis Daerah Ipoh terhadap kejadian yang berlaku di sidang Dewan Undangan Negeri Perak semalam sejurus selepas sidang akhbar pagi tadi.


“Kami telah melaporkan mengikut Kanun Keseksaan Panel Kod 124 dengan tindakan mengasari Adun kelmarin, ” kata Khalil kepada Suara Keadilan.


Sementara itu, dalam sidang yang sama, laporan video yang ditayangkan untuk diperlihatkan bahawa adun bebas Hee Yit Foong telah menyembur mata Adun Aulong Yaw Tian Woh dengan ‘Pepper spray’ dan menyebabkan kecederaan kepada mata beliau.


Kejadian itu juga telah dirakamkan serta disiar dalam berita berbahasa Mandarin 8TV jam lapan malam tadi.


Dalam sidang Dun semalam, segerombolan orang yang tidak dikenali dengan berpakaian kemas menyerbu Dun dengan lagak samseng dan kasar, mereka telah mengheret Speaker Dun Perak dan melarikan diri ke suatu tempat yang tidak diketahui.


“Mereka juga turut mengkasari beberapa Adun Pakatan Rakyat lain sehingga koyak baju,” jelas Speaker Dun V. Sivakumar.


Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak dianggap tidak sah setelah menolak Speaker S. Sivakumar untuk menjalankan tugas beliau dalam dewan.


Dalam sidang akhbar di Wisma DAP di sini pagi tadi Sivakumar menyataka bahawa persidangan semalam tidak mengikut undang-undang perlembagaan dengan menolak beliau sebagai Speaker sah dan mengantikan dengan orang lain iaitu R. Ganesan.


“Semalam walaupun bukan satu persidangan, kenapa mereka membawa usul untuk istiharkan sidang Dun bawah pokok tak sah?” katanya.


Menurut beliau sidang berkenaan adalah sah kerana Adun Barisan Nasional cuba membawa usul untuk menolak sidang yang diadakan tanpa kehadiran Adun BN.


Sivakumar berkata sekiranya sidang dun berkenaan tidak sah, BN tidak perlu membawa usul berkenaan.


“Ini bermakna semua keputusan yang telah dibawa pada sidang bawah pokok adalah sah,” katanya ketika menemui Suara Keadilan hari ini.


Beliau juga menyatakan sidang bawah pokok Perak yang telah dibuat pada 3 Mac lalu adalah sah.


Pihak Pakatan Rakyat juga sedang menimbang untuk mengambil tindakan mahkamah terhadap perlantikan Speaker baru yang tidak sah dan haram.




Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB