BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Sabtu, April 25, 2009

Penduduk terharu

Sungai Bakap - Kg. Gurun yang dihuni oleh 18 keluarga sejak lebih 45 tahun kini bakal luput dari peta Sungai Bakap. Kampung tersebut akan dijadikan kawasan perumahan oleh pihak pemaju.

Sebilangan besar penduduk terpaksa menyewa di kawasan sekitar disebabkan tidak memiliki rumah atau tanah sendiri.

Walaupun kesemua penduduk menerima bayaran pampasan daripada tuan tanah, tetapi ia tidak mencukupi untuk mereka membeli tanah dan rumah. Mereka diarah mengosongkan kediaman mereka sebelum Disember tahun lalu.

Masalah mereka mendapat perhatian YB Hj. Maktar yang berusaha mendapatkan tanah rizab milik kerajaan negeri sebagai penempatan semula untuk mereka. Tanah yang dikenalpasti itu terletak di Perkampungan Jawi.

Dalam pertemuan dengan penduduk pada 3.30 petang tadi, YB Hj. Maktar memberitahu bahawa tanah rizab kerajaan negeri bukan hanya akan diberikan kepada penduduk Kg. Gurun sahaja malah turut diberikan kepada individu yang kurang mampu seperti golongan miskin yang selama ini terpaksa menumpang dan menyewa di seluruh kawasan Nibong Tebal.

Wakil penduduk Kg. Gurun, Mohd Sabirin Din (gambar) mengulas mengenai keperihatinan ADUN Sg. Bakap itu, "Kami amatlah terharu dengan kesanggupan YB Ustaz membantu meringankan beban yang ditanggung selama ini, rata-rata penduduk yang hanya bekerja sendiri (kerja kampung) tidak mampu membeli rumah dan tanah terpaksa menyewa."

"Terima kasih banyak-banyak kepada YB Ustaz dan pihak Pusat Khidmat Rakyat ADUN Sg.Bakap kerana berusaha membantu kami tanpa mengira fahaman politik," tambahnya lagi.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB