BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Khamis, April 23, 2009

Kerajaan Negeri tidak puas hati dengan pengangkutan awam

Georgetown - Sehingga ke hari ini Kerajaan Negeri masih belum lagi berpuas hati terhadap perkhidmatan pengangkutan awam negeri walaupun pengangkutan awam bertambah baik dengan wujudnya Rapid Penang.

Exco Kerajaan Tempatan Negeri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow dalam jawapannya menjelaskan, mulai bulan Jun 2009 200 buah bas baru Rapid Penang dengan ciri 'disabled friendly' akan ditambah menjadikan jumlah 150 buah secara berperingkat.


"Kerajaan masih tidak puas hati terhadap perkhidmatan pengangkutan awam walaupun wujudnya Rapid Penang, " tegasnya.


Menyentuh mengenai perkhidmatan teksi,katanya, Kerajaan Negeri telah memohon kepada Kerajaan persekutuan supaya mengarahkan Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan untuk menguatkuasakan kadar meter agar mutu perkhidmatan teksi dapat dipertingkatkan.


Pada masa yang sama tambahnya, Kerajaan Negeri kini dalam proses menyediakan Pelan Induk Pengangkutan Negeri dan Malis Penggangkutan Negeri untuk menambaikan sistem dan pengurusan pengangkutan awam negeri.


Pelan itu merangkumi sistem pengangkutan Awam seperti pengangkutan darat, landasan keretapi atau laut, Majlis berkenaan ditubuhkan sebagai 'one stop agency' untuk merancang, menyelaras dan lalu lintas dalam negeri.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...

ARKIB