BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Selasa, Ogos 02, 2011

Jadikan Ramadhan iktibar mohon keampunan- Dr Muhd Nur Manuty

Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhd Nur Manuty berkata, umat Islam wajar memperbanyakkan amalan dan bermuhasabah bagi mendapatkan keampunan dan keredhaan Ilahi pada bulan Ramadhan yang mulia.

“Dengan tertutupnya segala pintu kejahatan, maka wajarlah masyarakat Islam di negara ini menjadikan Ramadan kali ini mencari iktibar betapa dahsyatnya segala kemungkaran yang sedang berlaku sejak mutakhir ini – penyebaran fitnah, pembohongan, pengaiban individu, pengugutan, pengancaman keselamatan diri, amalan rasuah dan penafian prinsip keadilan dalam menegakkan keadilan di negara kita ini.

“Fenomena jijik (fahsya’) ini tidak pernah terjadi sebelum ini.  Atas nama kekudusan Ramadhan, hentikanlah. Pemimpin dan masyarakat Islam perlu bersama  bermuhasabah diri dengan penuh keikhlasan dan ketakutan kepada Allah SWT.  Andai tidak, segala amalan kita menjadi sia-sia kecuali “lapar dan dahaga”.

Justeru itu,  beliau menasihatkan masyarakat Islam supaya mempersiapkan diri sebaik-baiknya bagi menyambut Ramadhan di samping mendapat keampunan dan keredhaan Ilahi.

“Di bulan yang sarat dengan keberkatan ini, kewajipan utama kita adalah untuk mendapatkan darjat taqwa.

“Inilah yang ditegaskan oleh al-Qur’an al-karim (di dalam  Surah al-Baqarah: 173):  “la’allakum tattaqun”  (mudah-mudahan kamu mencapai ketaqwaan).  Untuk mencapai darjat ini, hakikatnya  bukanlah mudah.  Ia memerlukan keikhlasan, kesungguhan dan pengorbanan,” kata Muhd Nur disamping menyeru umat Islam supaya memperbanyakkan amalan seperti bertadarus Al Quran.

Muhd Nur berkata, Presiden Pertubuhan Ulama Islam Sedunia, Syaikh Yusuf Al Qaradawi dalam ruangan popularnya di stesen TV Al Jazeera, turut mengingatkan umat Islam supaya mengambil peluang melakukan taubat nasuha sempena Ramadhan.

“Beliau menyarankan kita segera mengambil peluang melakukan “tawbat nasuha” dan mengukuh ikhlas dan azam yang tinggi.

“Beliau mengingatkan kita agar tidak membudayakan amalan bermewah-mewah tanpa batas dalam menyediakan makanan seperti lazim berlaku di mana-mana.   Ini bertentangan dengan ruh puasa yang mahukan kita merasakan kelaparan dan kedahagaan sepertimana yang dirasai oleh orang-orang miskin,” kata beliau.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...