BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT

BUKU JINGGA - AGENDA PAKATAN RAKYAT
Klik pada imej untuk membaca kandungannya

Ahad, Mac 08, 2009

Himpunan bukti rakyat sokong kerajaan negeri

Georgetown - Himpunan rakyat sempena setahun pemerintahan Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang diadakan di Padang Kota Lama semalam mendapat sokongan kuat masyarakat sekaligus memberi isyarat bahawa terlalu sukar untuk Barisan Nasional (BN) merampas kembali tampuk kuasa yang diamanahkan kepada Pakatan Rakyat yang memenangi pilihan raya umum ke-12 dengan penuh bergaya.

Kegusaran BN dan Umno nyata menjadi kenyataan apabila 8 Mac 2008 menjadi 'mimpi ngeri' mereka sejak berkuasa selama 51 tahun. Apa yang dibimbangi akhirnya terpalit kerana kepimpinan yang diharapkan membela rakyat akhirnya berlaku curang menekan hak rakyat, memeras keringat rakyat atau kata lain menjadi nada kepada golongan elit membuli rakyat bawahan secara terang terangan.


Detik hitam bagi BN dan Umno sukar dipadam dari ingatan rakyat jelata setelah memberi mandat baru kepada Kerajaan Pakatan Rakyat yang dilihat bersih daripada sebarang skandal kerana masing-masing merupakan parti yang didukungi oleh para kepimpinan yang menolak rasuah sejak awal-awal lagi.


Gejala rasuah sebenarnya yang meruntuhkan kepercayaan rakyat terhadap BN dan Umno.


Di mana gejala tersebut kini menjadi barah yang kronik dan tiada lagi ubat yang boleh menyembuhkanya melainkan bubar sahaja parti dalam komponan BN yang diterajui Umno dan sama-sama menyertai Pakatan Rakyat untuk membina negara ke arah yang lebih Cemerlang, Gemilang dan Terbilang sebagaimana yang diinginkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sejak awal mendapat kuasa daripada tangan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.


Kemenangan lima buah negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan dapat mempertahankan Kelantan dengan kemenangan mutlak membuktikan rakyat sudah muak dengan karenah yang dimainkan oleh kepimpinan BN.


Tempoh setahun pemerintahan Pakatan Rakyat khususnya di Pulau Pinang berjaya merubah beberapa pendekatan yang selama ini tidak difikirkan oleh kerajaan yang senantiasa mencari jalan membebani rakyat dengan kenaikan barangan seharian, petroleum, kadar tol dan seumpamanya.


Kenaikan demi kenaikan yang diumumkan oleh Kerajaan BN rupa-rupanya adalah bom tangan yang belum dilemparkan dan apabila dilemparkan ia memercik serta terkenalah sasaran utama sehingga terguling Kerajaan BN yang angkuh dibeberapa buah negeri di Pantai Timur Semenanjung.


Bila berlaku peristiwa hitam itu Umno dan parti lain dalam BN bagaikan 'gila meroyan' kononnya mereka masih berkuasa sedangkan hakikatnya mereka kini pembangkang bukan lagi kerajaan sebagaimana sebelum itu.


Banyak harta benda kerajaan dirampas malahan bangunan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang dulunya menjadi tempat Umno berpaut tiba-tiba kosong daripada sebarang peralatan seperti meja, kipas angin, kerusi, papan kenyataan hatta penyapu semuanya di 'kebas' tanpa segan silu.


BN dan Umno sekarang ini bukan lagi kapal yang dipenuhi barangan yang belayar dengan sempurna di lautan luas tetapi sebuah kapal yang pecah di sana sini malahan ada yang berpendapat hampir karam setelah dilanda tsunami.


Setelah berjaya menguasai politik negara, lima buah negeri yag dimenangai Pakatan Rakyat melaksanakan pendekatan harmoni dengan rakyat umpamanya di Pulau Pinang walaupun berketua menterikan seorang berbangsa cina beragama Budha namun pengalamannya menjadi pembangkang membuatkan ramai yang suka cara pendekatan yang diatur.


Lim Guan Eng dalam ucapan terima kasih pada rakyat sempena himpunan setahun Pakatan Rakyat di Padang Kota Lama menyifatkan kejayaan sepanjang memerintah adalah buah tangan yang berharga untuk dimanafaatkan bersama rakyat keseluruhannya.


Antara kejayaan yang dikecapi ialah Kerajaan Negeri sanggup berkonfrontasi dengan pihak tertentu untuk mendapat manfaat yang wajar diterima anak Negeri Pulau Pinang seperti berkonfrontasi dengan MMC-Gamuda JV yang mana akhirnya syarikat tersebut membayar denda sebanyak RM4.2 juta kepada Kerajaan Negeri meliputi Jabatan Parit dan Saliran RM3,200,000.00 yuran tanah RM33,000 dan RM3,200 yuran perancangan.


Kerajaan Negeri juga katanya, dapat menjimatkan wang membaiki perkhidmatan Keretapi Bukit Bendera apabila melantik kontraktor yang menawarkan kos RM589,466.37 dalam masa dua bulan saja berbanding enam bulan yang dijanjikan oleh kontraktor lain.


Selain itu dapat menjimatkan RM500,000 bila mana membatalkan tempahan pembelian lima buah Proton Perdana untuk kegunaan exco.


Melaksanakan tender terbuka pada 11 Mac 2008 di mana katanya, waktu itu mendapat kutukan daripada Kerajaan Persekutuan.


Tiba-tiba Kerajaan Persekutuan sendiri terpaksa akur dengan cara tersebut apabila melaksanakan tender terbuka untuk pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang.


Ada lagi usaha yang sedang rancak dibangunkan di sini umpamanya Wi-Fi percuma, pembasmian miskin tegar, Hub Halal, bantuan kebajikan kepada mangsa kebakaran banjir dan bencana dalam tempuh 24 jam, memberi nafas baru pada Komplek Tun Abdul Razak (Komtar) dan banyak lagi.


"Sebenarnya itulah yang dimahukan oleh rakyat bukan memimpin mereka dengan kekerasan di samping mengaut kekayaan ke kantung sendiri. Bila kerajaan baik rakyat akan memberikan kerjasama tanpa mengira keturunan, bangsa atau agama. Tengok bila BN dan Umno gagal melaksanakan tanggungjawab apa yang jadi, mereka di tolak dalam pilihan raya kelak, " tegasnya.


Antara yang berucap lagi ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Mohamad Fairus Khairudin, Timbalan Ketua Menteri 2, Profesor Dr Ramasamy, Exco Hal Ehwal Pengguna, Abdul Malik Abul Kasim, Exco Pelancongan, Law Heng Kiang, Exco Pertanian, Low Choo Kiang, Exco Kerajaan Tempatan, Chow Kon Yeow dan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat.



Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas...